Μεσσηνιακά παραμύθια (Κορομηλιά Μεσσήνης)

Η φτωχιά και η πλούσια (Κορομηλιά Μεσσήνης) 
Καθ’ υπαγόρευση Ηρακλή Τσερπέ γεννηθείς το 1907


Μια φορά κ’ έναν καιρό ήτανε δύο γυναίκες, μνιά φτωχιά και μνιά πλούσια. Τα παιδιά της πλούσιας ήτανε αδύνατα και της φτωχιάς ήτανε γιερόσωμα. Νιά ημέρα της λέει: «Γιατί τα δικά σου παιδιά είναι γιερά και τα δικά μου είναι λουβά; Τι τα ταΐζεις;… εγώ τα ταΐζω από ούλα τα καλούδια». Αυτήν τη φτωχιά την έπαιρνε και της εζύμωνε ψωμί. Της λέει: «νίβω Τα χέρια μου και τα ταΐζω τα’ απονιψίδια του χεριώνε μου». Ετότε η πλούσια δεν την άφηνε να πάρει άπλυτα τα χέρια της και τα ‘πλενε, για να ταίσει το χοιρινό της η πλούσια. Τότε τα παιδιά πεινάγανε• δεν είχε τι ναν τα ταΐσει, τι ναν τους δώκει. Ετότε επήρε τη ρόκα της κ’ εβγήκε όξω στο φεγγάρι κι άναψε φωτιά κ’ εκαθότανε κι έγνεθε κ’ εσκεφτότανε τι να κάμει, που δεν είχε να ταΐσει τα παιδιά της ψωμί.
Το’ επήγανε οι μήνες και τη ρωτήσανε , της λένε «ποιος μήνας είναι καλός και ποιος μήνας ο άχαρος , κακός;» «Παδί μου, - του λέει – ούλ’ οι μήνες καλοί ‘ναι. Λέει: «δεν είν’ κανείς άσκημος; Να, ο Φλεβάρης κάνει χειμωνάδες, ούλοι καλοί ‘ναι;» «Όχι, καλοί ‘ναι», λέει. Αυτός της είπε να πάει σ’ ένα μέρος να χτυπήσει μνιά πόρτα. Και θα ειπεί ένας στην πόρτα: «τι γυρέυεις εδώ;». «Να ειπείς – της λέει -, τη μικρότερη κασσέλα». Επήγε αυτή και τι γύρεψε. Της την έδωκε την κασσέλα.
Έδωκε το κουτί και είδε η πλούσια ότι εμέτραγε λεφτά η φτωχιά. Εκεί τη ρώταγε: «που τα βρήκες τα λεφτά – της λέει – που τα εμέτραες με το κουτί;» Της λέει η φτωχιά: καθόμουνα όξω στο φεγγάρι κ’ έγνεθα κ’ ήρθε ένας άνθρωπος και με ‘ρώτησε ποιος μήνας είναι ο καλός και ποιος είν’ ο κακός». «Θα πά’ κ’ εγώ – της λέει – κανέ μου».
Επήγανε και οι μήνες στην πλούσια. «Κυρά μου, - της λένε – ποιος μήνας είναι καλός και ποιος είν’ ο άσκημος;». «Ούλοι διαβόλοι και τριβόλοι ‘ναι οι μήνες», τους λέει. «Άι, να πάς στην τάδε πόρτα να ζητήξης τη μεγάλη κασσέλα και να μαζέψεις τα παιδιά σου, τη φαμελιά σου και να την ανοίξεις»… Την άνοιξε και η κασσέλα είχε φίδια και την εφάγανε κ’ εκείνη και τα παιδιά της.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΚΗΔΕΙΑΣ

Οι γλωσσικοί μας ιδιωματισμοί

Ο Μεσσηνιακός πόλεμος, ο Αριστομένης και η Σπάρτη