Συκοφαντική περιγραφή του χωριού μας και των προγόνων μας από Γάλλο ταξιδιώτη το 1799


Ο Γάλλος γιατρός Francois Pouqueville, ήταν ο πρώτος Ευρωπαίος ταξιδιώτης που έφτασε στην Ελλάδα στο κατώφλι του ΙΘ’ αιώνα. Στα 1779, ερχόμενος από την Αρκαδιά (Kυπαρισσία), πέρασε από τα χωριά μας –Αλητσελεπή, Τόσκεσι, Σπανοχώρι, Τσαούσι,- με κατεύθυνση την Καλαμάτα. Στο βιβλίο του «Voyage en Moree» που έκδωσε το 1805, περιγράφει τις εικόνες του από τα παραπάνω χωριά και τις εντυπώσεις του από τους κατοίκους τους, γράφοντας στο οδοιπορικό του:

"...πλήθος αγρίων φωνών μας υποδέχεται με λιθοβολισμούς και μας οδηγούν στο σπίτι του Αγά στην Ανδρούσα. Σε όλα αυτά τα χωριά υπάρχουν τουλάχιστον 40 με 50 σπίτια. Οι κάτοικοι είναι, γράφει, πανούργοι, υποκριτές, ψεύτες, ματαιόδοξοι, μωρολόγοι, επίορκοι. Είναι μεν εξ επαγγέλματος κλέφτες αλλά είναι όμως γενναίοι και μέχρι αλαζονείας υπερήφανοι. Μεταξύ αυτών υπάρχουν και ξανθοί με γαλάζια μάτια το οποίο αυτό φανερώνει την μείξη των ντόπιων με σπαρτιατικό αίμα. Οι Οθωμανοί κάτοικοι της περιοχής είναι μεν παντρεμένοι με Ελληνίδες αλλά όλοι ομιλούν την γλώσσα των συζύγων τους (γυναικών τους). Έχουν παράστημα αθλητικό. (...) Κατά τη Ενετοκρατία τα χωριά αφθονούσαν στις αμπελοφυτείες, το καλαμπόκι και το βαμβάκι. (...) Οι παπάδες, λέει, θα μεταβάλουν τους Έλληνες στον πιο δειλό, στον πιο διεφθαρμένο λαό του κόσμου... "

Για να αξιολογήσει κανείς και να ερμηνεύσει σωστά τα παραπάνω σχόλια του Pouqueville, θα πρέπει να γνωρίζει τις περιστάσεις τις εποχής στον τόπο μας αλλά και την προσωπικότητα του. Για τον σκοπό αυτό παραθέτουμε συνοπτικά τα εξής:
Ο Pouqueville ήταν καθολικός ιερέας. Πέταξε το ράσο το 1796 και σπούδασε ιατρική. Βρέθηκε σε ηλικία 29 ετών στην Ελλάδα, αιχμάλωτος των Τούρκων και η περιήγηση του έγινε με ένοπλη συνοδεία. Πέρασε το χειμώνα του 1799 στη Τριπολιτσά και το 1800 οδηγήθηκε στη Κωνσταντινούπολη όπου παρέμεινε φυλακισμένος δύο χρόνια.
Αρχές του 1799 ταξιδεύει για τη Γαλλία. Το καράβι γλύτωσε από τα περιπολικά των Άγγλων αλλά έπεσε στα χέρια ενός μπαρμπαρέζικου πειρατή, κάπου στην Αδριατική. Ο αρχιπειρατής ήταν φίλος των Γάλλων αλλά κακός καπετάνιος. Το καράβι ξεστράτισε κι’ έπεσε στις ακτές της Κυπαρισσίας. Καινούργια κακοτυχία του οι υποδοχή των προγόνων μας, τον οδήγησαν στον Αγά της Ανδρούσας που τον αιχμαλώτισαν οι Τούρκοι και τον έστειλαν με συνοδεία στη Τριπολιτσά, έδρα του πασά. Ύστερα από εφτά μήνες ο αιχμάλωτος θα μεταφερθεί στη Πόλη. Ταξιδιώτης με το στανιό, χωρίς ελευθερία κινήσεων, χωρίς γνώση της Ελληνικής, χωρίς δυνατότητα για συγκέντρωση πληροφοριών. Δύσκολα μπορούσε να συνεννοηθεί με τους δεσμοφύλακες του. Τι μπορούσε να ιδεί, τι μπορούσε να εννοήσει από την Ελλάδα αυτός ο αιχμάλωτος των Τούρκων κατά την οδοιπορία του; Περιγράφει ολόκληρο το Μωριά που δεν είδε διόλου. Έτσι τα περισσότερα τοπογραφικά και αρχαιολογικά στοιχεία που παραθέτει δεν έχουν καμιά αξία. Ανακρίβειες, μυθοπλασίες, παραμορφώσεις, αυθαίρετες ερμηνείες, επιπόλαιες κρίσεις. Είναι και φιλότουρκος. Πιστεύει στο μέλλον της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Και κάτι χειρότερο, τον φοβίζει η απελευθέρωση.
Ένα χρόνο αργότερα, το 1806, διορίστηκε από τον προστάτη του επίσημος εκπρόσωπος της Γαλλίας στα Γιάννενα με προξενικά καθήκοντα στην αυλή του Αλή πασά. Φυσικά αυτή η σαθρή πλευρά του χρονικού του Pouqueville δεν πολυάργησε να επισημανθεί. Δέχτηκε σφοδρότατα πυρά από τους σύγχρονους Ευρωπαίους που είχαν πραγματικά περιηγηθεί την Ελλάδα και μπορούσαν να ανακαλύψουν τις ανακρίβειες. Άλλωστε ο ίδιος ο συγγραφέας αργότερα αποκήρυξε το «Ταξίδι στο Μωριά» ομολογώντας πως ήταν γραμμένο περισσότερο με αίσθημα παρά ύστερα από επιτόπιες έρευνες.

Σχόλια

  1. "Είναι, γράφει, πανούργοι, υποκριτές, ψεύτες, ματαιόδοξοι, μωρολόγοι, επίορκοι. Και κάτι χειρότερο, τον φοβίζει η απελευθέρωση. Οι παπάδες, λέει, θα μεταβάλουν τους Έλληνες στον πιο δειλό, στον πιο διεφθαρμένο λαό του κόσμου". Τελικά, μάλλον είχε δίκιο ο Φράγγος..ατυχώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται μελέτη του συνολικού έργου του Pouqueville, όπου μπορεί κανείς να αντλήσει ιστορικά στοιχεία που ίσως εμφορούνται την υποκειμενική άποψη του συγγραφέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Tο Meropitopik δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και ο διαχειριστής διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το Meropitopik ουδεμία ευθύνη φέρει περί αυτών.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΚΗΔΕΙΑΣ

Οι γλωσσικοί μας ιδιωματισμοί

Ο Μεσσηνιακός πόλεμος, ο Αριστομένης και η Σπάρτη